Tanáraink

Jazzgitár

"...A jazz világfilozófia, ezért komolyan kell venni. Zenei kinyilatkoztatás, vallás, filozófia,
éppen úgy, mint az expresszionizmus és az impresszionizmus. A jazz egy eszme logikus
kifejlesztése és beteljesítése, amelynek egy új és jobb korszakot kell létrehoznia a
művészetek történetében."
(Georg Barthelme, zenekritikus, Köln, 1919)

Ha valaki egy zenei könyvtár „jazz” feliratú polcairól találomra levesz 8-10 CD-t, és elkezdi
hallgatni, meglepődik majd, hogy miért tartozik ugyanabba a műfajba a kevesek által
élvezhető, gyakran felzaklató "free jazz" és a sokak által kedvelt, kellemes, pattogós, szinte
tánczene jellegű "dixieland" muzsika is. A sokféleség magyarázza azt is, hogy sokáig
vitatkoztak, hogy vajon a jazz „komoly”-, vagy „könnyűzenének” számít-e. A vita nem eldőlt,
hanem elcsendesedett, a jazzt pedig egy ideje külön kategóriaként kezeljük.
Improvizáció

A jazz improvizatív műfaj, vagyis a rögtönzésen alapszik. Aki elkezd egy hangszerrel
foglalkozni, bizonyos idő után - az életkorától és az érettségétől függően - találkozik azzal a
késztetéssel, hogy olyan dallamokat, esetleg teljes darabokat is tudjon játszani, melyeket ő
talált ki. Amikor megpróbálkozik saját zene létrehozásával, kiderül, hogy ez nem is olyan
egyszerű. Valójában a zene szabályait kell ismerni ahhoz, hogy hallgatható zene
születhessen. Ezeket az összefüggéseket ösztönösen is követi a tehetséges, muzikális
növendék, hiszen jó a zenei hallása, sok jó zenét hallott már. De egy bizonyos szinten túljutni
csak a zene elméleti alapjainak ismeretével lehetséges. A zene is játék, és mint minden
játékban, itt is vannak szabályok. Az improvizáció tulajdonképpen rögtönzött zeneszerzés, a
zene bizonyos szabályainak betartásával.

Zenekari gyakorlat
A jazz-ben az improvizáció többet jelent egy-egy zenész egymást követő szólóinál.
Tulajdonképpen az egész zenekar improvizál, hiszen a kíséret tagjai nem tudják, mit fog
játszani a szólista. A zenekar működése, és a zenészek szerepe is folyton változik az
előadás során. Mindig a szólista számít a zenekar „éppen kinevezett főnökének", és a
többiek kiszolgálják abban, hogy minél jobban szólózhasson. Ezt a körforgást csak igazi
zenekari környezetben lehet megtanulni, elsajátítani.

Ha jazzt szeretnél tanulni…
Iskolánkban a jazz-tanszakon dob, bőgő, basszusgitár, gitár, zongora, szaxofon, ének
tárgyakat tanítunk. A hangszeres főtárgy órákon megtanulhatod a műfajra jellemző
fogásokat, dallamalkotást, ritmusokat, és főtárgy tanárod bevezet az improvizáció
„rejtelmeibe". Ha már valamennyire tudsz játszani a hangszereden (akár
magánszorgalomból, akár zeneiskolai keretek között tanultál), gyorsabban fog menni. Az
elméleti háttér - ami a jó szólózás feltétele - alaposabb megtanulását segítik a csoportos
elméleti órák, amelyeken a szakma kiemelkedő egyéniségeit ismerheted meg, és a jazz
történetében, a sokféle alműfaj közötti eligazodásban is segítenek. Amikor hangszereden
eljutsz odáig, hogy az improvizáció kezd valóban rögtönzéssé válni, és egy számodra új
dalra, új akkordmenetre is tudsz valamit játszani, akkor eljött az ideje annak, hogy a főtárgy
órádon a tanároddal „négyszemközt" már működő dolgokat iskolatársaiddal, mint jövendőbeli
zenésztársaiddal is kipróbáld. Iskolánkban a jazz-tanszakon annyiféle hangszert tanítunk,
hogy komplett kis-zenekarokat is lehet alakítani. A jazz-ben a legmozgékonyabb, legtöbb szabadságot adó összeállítások a kis-zenekarok.

Ezek eredeti neve 
A klasszikus zenében ezeket kamarazenekarnak, vagy a zenészek számától függően triónak, kvartettnek,
kvintettnek nevezzük. A (kis)zenekari gyakorlat órán tanulhatod meg mindazt, ami az
együttzenélésben a jazz-muzsikus szerepe, vagyis szüntelenül figyelni a másikra, és jó
reakciókkal segíteni a szólista - és ezzel persze az egész zenekar - munkáját.

Egy kis jazztörténet
A jazz a múlt század elején alakult ki az Egyesült Államokban, és futótűzként terjedt el
Európában is. Két kultúra találkozásából jött létre. Az afro-amerikai folklór (az Amerikába
hurcolt rabszolgák afrikai népzenéje) jellegzetes ritmusvilága lépett kapcsolatba és olvadt
össze az Európából származó funkciós zenével, amiből teljesen új zenei műfaj született,
amely számtalan zeneszerző és zenész érdeklődését felkeltette. Fiatal, pezsgő műfaj,
amelynek egyik fő vonzereje, hogy szabadságot ad a szólózásban, improvizálásban és
bizonyos fokig még a kísérésben is.

 emblemablue

tehetsegblue

ohnobackground

Tóth Aladár Zeneiskola
Alapfokú Művészeti Iskola

Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Akkreditált Kiváló Tehetségpont
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
a Debreceni Egyetem és a
Pécsi Tudományegyetem Partneriskolája

Cím: 1063 Budapest, Szív u. 19-21.

Telefon:
+36-1-4130459
+36-1-3428104
+36-1-4130818

E-mail: tazi@tothaladar.hu