A hangszerre irányítást segítő Hangszersimogató elnevezésű rendezvényünk 2011/2012. tanév óta működő jó gyakorlat a Tóth Aladár Zeneiskolában. Időpontja kötődik a hangszeres alkalmassági vizsgákhoz, felvételi jelentkezésekhez. Az általános iskola 1-2. osztályos tanulóit érinti, függetlenül attól, hogy zeneiskolai előképző csoportos szolfézsoktatáson részt vesz-e a gyerek, vagy sem.
Az első években a foglalkozást szolfézstanár moderálta, a hangszereken egyszerű népdalt, ismert gyermekzenéket szólaltattak meg a tanár kollégák. Játékos formában zenei tárgyú kérdésekre válaszolhatnak a gyerekek. A foglalkozás második felében a gyerekek kipróbálhatták a hangszereket, majd az előre kiosztott füzetekbe – mely tartalmazta a jelenlévő hangszerek képét és nevét, a felvételi jelentkezések időpontját – nyomda figurákat gyűjthettek a kipróbál hangszerek mellé.
A foglalkozás célja a hangszercsaládok megismertetése, a hangszerek megszólaltatása, a kevésbé ismert hangszerek népszerűsítése, a zeneiskolai hangszer-választás segítése és a képességek előzetes felmérése. Ez a pedagógiai cél az utóbbi években szélesebb összefüggésbe, még gazdagabb programba ágyazódik – összefonódva a Zeneiskolánk Éjszakája című egész napos rendezvénnyel.
„Mikor láttam egyszer, hogyan készült a Múzeumok Éjszakájára a Mesemúzeum, az jutott eszembe, miért ne lehetne a zeneiskoláknak is éjszakájuk, hiszen van már a kutatóknak, a színházaknak, a múzeumoknak, sok iskolának is… csak a zenekultúrának, azon belül is az alapfokú zeneoktatásnak nincs.” – így született meg Szoucsek Szilveszter klarinéttanár fejében „zeneiskolánk éjszakájának” a gondolata.
Szilveszter eredeti elképzelése az volt, hogy a zeneiskolánk éjszakája valami olyasmi legyen, mint a nyári tábor, csak egy napos változatban. De egy valóban éjszakába nyúló program sok nehezen teljesíthető feltételt támasztana, így egyelőre nem hajnalig, csupán éjfélig tart az „éjszakánk”.
A hangszersimogató a gyerekek koncertjével kezdődik, majd a hangszeres termekben folytatódik, ahol a tanárok mintegy vendégül látják az érdeklődő kicsiket. Aki mindenhová bekukkant, nemcsak sok pecsétet gyűjthet a menetlevelére, de megszerezheti az első tapasztalatait is a hangszerekről. Ez kellő inspirációt kínálhat ahhoz, hogy tanáraink ajánlását is figyelembe véve a szülők mérlegeljék a lehetőségeket, és megpróbálják összhangba hozni a gyerekek vágyaival.
Ezt követően fordított órákra lehet beülni és sokat nevetni, illetve meghallgatni, hogyan játsszák el alkotó kedvű növendékeink a saját szerzeményeiket. A tanári koncerten pedig arról lehet benyomást szerezni, hogy tanáraink nemcsak a pedagógiának mesterei, hanem a hangszert maguk is művészi színvonalon szólaltatják meg. Sötétedés után az udvar is megnyílik, ahol együtteseink, zenekaraink adnak koncertet, ha a kora nyáresti időjárás megengedi.
Aki ellátogat erre a napra, intenzív és széles körű benyomást kaphat arról, hogy milyen a Tóth Aladár Zeneiskola szellemisége, szakmai színvonala, hangulata. Az e napon felszabaduló energia, kreativitás, hangulat egy olyan arcát mutatja zeneiskolánk közösségének, amely megjeleníti és közvetíti legfontosabb pedagógiai értékeinket.