Barokk hegedű kurzus a Járdányi Pál Zeneiskolában

A 'Rózsa és Kard' sorozat keretében barokk hegedű kurzust szervez a Járdányi Pál Zeneiskola, Scordatura a XVII. századi európai zenében címmel, 2015. november 16-án 9.30-12.30 óráig (1022 Budapest, Marczibányi tér 1.)
 
A sorozat célja a XVII. századi scordatura technika különleges hangzásvilága és annak bemutatása, megismertetése a magyar közönséggel, kollégákkal. A mesterkurzuson H.I.F. Biber műveinek közvetítésével a résztvevők kipróbálhatják a szokatlan hangolású hangszereket és saját maguk is megtapasztalhatják a különleges játékmódot.
A kurzus tanárai más XVII, korai XVIII. századi műveken is szívesen dolgoznak együtt kollégáikkal, érdeklődőkkel.
 
Előadók:
Julia Wedman (Kanada) – barokk hegedű
Ujszászi Kinga (Magyarország/Anglia)– barokk hegedű
 
Kurzus díj: 1000/1500 Ft (passzív/aktív)
A kurzuson való részvételhez korábbi barokk tapasztalat, valamint barokk hangszer nem szükséges, de jó, ha van!
Limitált férőhely miatt előzetes jelentkezés szükséges! A jelentkezési lapot, amely itt tölthető le, a This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. e-mail címre kell küldeni. 
 
A Rózsa és Kard sorozat egyéb programjai:
 
November 13. 18.30 Előadás – Zeneakadémia, XXIII-as terem
November 14. 19.30 Koncert – Zenetudományi Intézet
November 15. 18.00 Koncert – Klebelsberg Kúria
 
A XVII. században élő ember életében a vallás és a háborúk jelentették a két legnagyobb, állandóan jelenlévő erőt. A koncertek azt a két végletet próbálják bemutatni, ahogyan a külső ellenség állandó fenyegetése és a belső megnyugvás keresése tükröződik a korabeli zenében. Az elhangzó művek a zene két különböző megközelítését próbálják bemutatni. A zeneszerzők hol a zene segítségével próbálták a látottakat, hallottakat a zene nyelvén elmesélni, megfesteni, hol annak segítségével az előadók és hallgatók érzékleti tapasztalatait magasabb szintre emelni, belső megnyugvást hozni. 
 
A barokk korban divatos scordatura technika a vonós hangszerek szokásostól eltérő hangolását jelenti. Ez a technika a hangszerek rezonanciáját megváltoztatja, egyedi hangzásvilágot hoz létre, egyben olyan akkordok és kettősfogások megszólaltatását teszi lehetővé, amik a hagyományos kvint-hangolással lehetetlenek lennének. Ezzel a hegedű lehetőségeit megsokszorozza és új, eddig elérhetetlen dallamok, harmóniák tárházát nyújtja a kísérletező kedvű hegedűsök számára, míg egyes zeneszerzők a technikát meditációs célra alkalmazták.
 
Biber Rózsafüzér szonátáiban a scordaturának szimbolikus szerepe van, Biber a számára rendkívül fontos jezsuita meditációs hagyomány zenei nyelvre ültetésére a scordatura játékot találta legalkalmasabbnak. 
 
A kurzus tanárairól:
Julia Wedman
A kanadai művész egyik kiemelkedő szakértője Biber hegedű szonátáinak. 2011-ben, hosszas kutatómunkát követően CD-re vette a Rózsafüzér ciklust Felix Deakkal együtt.
Julia a kanadai régi-zenei élet egyik legfontosabb alakja. 2005 óta a torontói Tafelmusik Baroque Orchestra tagja. Rendszeresen játszik szólót a zenekarral mind otthoni koncertjeiken, mind külföldi turnéik során. 
 
Ujszászi Kinga 
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem elvégzése után a londoni Royal Academy of Music postgraduális képzésén folytatta tanulmányait hegedű és barokk hegedű tanszakon. Amióta elkezdett a histórikus előadásmóddal foglalkozni, Anglia és Európa vezető együtteseibe kap rendszeres meghívást. Tagja volt az Európai Unió Barokk Zenekarának ahová 2012-ben és 2013-ban, mint koncertmester-szólistát hívták vissza. Zenei vezetője a Spiritato! kamara együttesnek, akikkel már két albumot is kiadtak. Vonósnégyese, a HIP4tet, három éve a franciaországi Abbay aux Dame rezidens csoportja. Rendszeresen játszik Jadran Duncumb angliai lantossal. Együttesük Repicco, a 2013-as york-i régi-zenei verseny döntőse volt.
 

Miért szeretem a hangszerem?

 

Zeneismeret órarendek

 

Hírmondó archívum

 

Hallgass zenét, olvass róla!

 

Fórumozz, kérdezz tőlünk!