Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem gyakorlóhelye

Mit tanítunk

Tanáraink és a választható hagszerek

 

 

 

Hírek, sikerek

Tudnivalók, aktualitások, versenyek, díjazottak

 

Eseménynaptár

Koncertek, események napi bontásban                

Gyakorlóhelyi infó

Tanárjelölteknek: hospitálás, gyakorlati tanítás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iskolánk fenntartója:

 

 

 

 

1952-2012-ig iskolánk fenntartója,

2013-tól működtetője:

 


Iskolánk a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Akkreditált Kiváló Tehetségpontja

 


NTP-AMI-17-0064

Zenés élet a színpadon

A pályázati beszámoló itt olvasható.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iskolánk partnerei:

Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem

 
 
 
 
 
 
Pécsi Tudományegyetem
 
 
 
 
 
 

Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar

 
 
 
 
 
 

Eötvös 10 Közösségi

és Kulturális Színtér

 

Magyar Zeneiskolák

és Művészeti Iskolák Szövetsége

 
 

 

 

 

 

Zenetanárok Társasága

 

 

A 2019-20. tanévi tandíj és térítési díj pótbefizetésének időpontjai:

2019. november 12-13-14 (kedd-szerda-csütörtök) iskolánk székházának gazdasági irodájában.
 
 

Baba-mama foglalkozások

A 2019-2020. tanévben is várjuk az 1-4 éves korú gyermekeket bábos hangszerismertető dalokkal, mondókákkal, hangszerekkel  ingyenesen látogatható foglalkozásainkon.
Az első félév időpontjai: 2019. október 16., november 6. és 20., december 4. és 11. szerdai napokon 17.00-17.30 óráig, az iskola székhelyén, a 210. teremben.

Kérjük, támogassa Alapítványunkat!

Köszönjük, ha adója 1%-ának felajánlásával a Tóth Aladár Alapítványt támogatja!

Alapítványunk célja többek között a zenei nevelést elősegítő rendezvények támogatása, a zeneiskola hagyományainak ápolása, rászoruló növendékek zenei tanulmányainak támogatása.

Adószám: 19654858-1-41

Számlaszám: 11706016-20718417-00000000

Megvásárolható a Tóth Aladár Alapítvány által kiadott interjúkötet.

 

Megnyílt a Fodorfeum a Tóth Aladár Zeneiskolában

115 éves iskolánk többek között olyan slágerekkel idézte meg február 7-én a századelő hangulatát, mint a Csak egy nap a világ, a Köszönöm, hogy imádott, a Meseautó, a Gyere te nímand. Eckhardt Gábor zongoraművész, aki a zenetörténeti ismeretterjesztésnek nagy mestere, képekkel, filmrészletekkel, a korszak mindennapi életéről és a dalszerzőkről fennmaradt anekdotákkal egészítette ki a zenei élményt. A szerzők, akik közül nem egynek már a nevét sem tudja, csak a dalait fütyüli a hálátlan utókor, a század történelmének legviharosabb évtizedeiben próbálták az ország felett sűrűsödő fellegekről az élet egyszerű örömeire irányítani a figyelmet, hátha sikerül elhinni, hogy - miként a dal mondja – Minden csak komédia.
 
A két világháború közti Magyarországon virágkorát élte a könnyűzenei szórakoztatóipar. Hogy miért volt ez a nagy mulatni és felejteni vágyás, azt könnyű megérteni, ha belegondolunk, hogy a Monarchia széthullása és az ország kétharmadának elveszítése mekkora trauma lehetett, és hogy a sírva vigadás is a feldolgozás egy módja.
A korszakot mi sem jellemzi jobban, mint a szórakoztató műfaj legsikeresebb zeneszerzőinek sorsa: a tündöklések, elhamvadások, idegenbe szakadások.A Zeneakadémiát végzett Ábrahám Pál például tőzsdeügynökként és banki tisztviselőként dolgozott, emellett jazz-zenekarokra hangszerelt népszerű slágereket. Esténként némafilmek aláfestéseként fehér frakkban és kesztyűben jazz-zenekart vezetett. Ő írta 1928-ban az első olyan operettet, melyben jazz-zenekar foglalt helyet a zenekari árokban. Ettől kezdve a siker megállíthatatlannak tűnt. Hívták Németországba, gigantikus mennyiségű pénzt keresett, napi 12 órát dolgozott, mérhetetlenül sok kávé és napi három doboz cigaretta segítségével. Legnagyobb sikerét az 1932 karácsonyán bemutatott Bál a Savoyban c. operettje jelentette, ahol úgyszólván egész Berlin megjelent a nézőtéren. Amerikában és Japánban is ő számított Európa egyik legismertebb jazz-zeneszerzőjének - egészen Hitler hatalomra kerüléséig. 1939 elején Párizsba, onnan Casablancába, Havannába, majd az USA-ba emigrált, de nem ért el jelentős sikereket. A háború után hátralevő életét egy hamburgi elmegyógyintézetben töltötte.
 

Emlékkonferencia Dobszay László születésének 84. évfordulója alkalmából

A 2011-ben elhunyt Dobszay Lászlót a Kodály utáni magyar zenepedagógia legnagyobb alakjai közt tartják számon. A születésnapján évek óta rendezett konferenciák mindig az életmű egy jelentős területéhez kapcsolódnak. Idén a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egy igen széles érdeklődésre számot tartó témát választott: a szolfézstanár munkáját. Iskolánkhoz különösen közel áll ez a téma, hiszen Dobszay László sok éven át szolfézstanár volt itt.
 
Generációk tanultak és tanítottak A hangok világa sorozat köteteiből, amelyek a maguk idejében új gondolkodást hoztak a zeneoktatásba, és e látásmód ma is ugyanolyan élő és friss.
Ez a tankönyvsorozat az akkor I. számú Körzeti Zeneiskolának nevezett intézmény (jogelődünk) falai közt született meg, az akkori igazgató, Czövek Ena ösztönzésére. Jelentőségéről így beszélt Dobszay Ágnes - aki 2010-től 2013-ig zeneirodalmat tanított a Tóth Aladár Zeneiskolában - az intézményünk 110. évfordulója alkalmából megjelent könyvben:
"Apám egészen kicsi korától minden útjába akadó gyereket tanított, például a húgát, aki csak pár évvel volt fiatalabb nála. Eleinte mégsem készült pedagógusnak, de amikor 1954-ben zeneszerzés szakon végzett, gyakorló tanárként az I. számú Körzeti Zeneiskolához került, és megtetszett neki a zeneiskolai munka. Úgyhogy amikor a diploma megszerzése után megkérdezték, mit csinálna legszívesebben, azt mondta, tanítana. Czövek Erna volt akkor az igazgató – egy európai látókörű és zeneileg is nagyon jó gondolkodású ember. Az édesapám tanított ott kamarazenét, zongorát, és felmerült, hogy legyen zeneirodalom és zenetörténet tantárgy is. Ezt akkor olyan növendékek számára találták ki, akikről néhány év hangszertanulás után kiderül, hogy nem zenei pályára készülnek, viszont az általános zenei ismereteiket bővíteni szeretnék. Több évig tartott, mire megalkották ennek a rendszerét, tematikáját, módszertanát. A gyerekek a hangszereikkel mentek a zeneirodalom-órára, és apám a darabokat úgy tanította, hogy amit csak lehetett, megszólaltattak belőle. (...)

Bővebben...

Hátrányos helyzetű 12-22 éves fiatal muzsikusok előnyben

A Snétberger Zenei Tehetség Központ olyan hangszeren játszó 12 és 22 év közötti fiatalokat keres, akik hátrányos helyzetük miatt a képességeiktől elmaradó oktatásban részesülnek. Évente 60 fiatallal köt ösztöndíjszerződést. Ennek keretében a diákok egyénre szabott, intenzív zenei képzést, folyamatos mentori támogatást, személyre szabott készségfejlesztést, különórákat, vizsgafelkészítést és pályaorientációs tanácsadást kapnak. Tíz volt diák előmenetelét pedig aktívan nyomon követik. 
 
A személyre szabott képzés kerete egy 12 hetes bentlakásos kurzus, amelyre az iskolai szünetek alatt kerül sor, Felsőörsön. A diákok zenei képzése köré szerveződve egy olyan program megvalósítása a cél, amely komplex módon képes a fiatalok előmenetelét segíteni. A zenei-szakmai oktatáson túl illetve azon keresztül egyéb kompetenciákat is fejlesztenek. 
Kiemelkedő művészek és kiváló mentorok dolgoznak azon, hogy diákjaik a tárgyi tudás mellé reális pályaképet, jó önismeretet és elérhető célokat kapjanak. Snétberger Ferenc mellett oktat a Központban többek között ifjabb Szakcsi Lakatos Béla, Lakatos György, Balázs János, László Attila vagy Kraszna László is. Mellettük olyanok is tanítanak, akik korábban a Központ tanulói voltak, ma pedig a Zeneakadémián egyetemi hallgatók.

Bővebben...

TAZI 115 - szemelvények az első félév jubileumi rendezvényéből

A számok bűvöletében kezdtük ezt a tanévet: Fodor Ernő 115 éve nyitotta meg magán zeneiskolája kapuit, amelyből kinőtt a Tóth Aladár nevét viselő intézmény. 120 éve született Tóth Aladár és 50 éve hunyt el. Nagyjából épp akkor, 50 éve, 1968 őszén kerültek a fővárosi kerületek fenntartásába az állami zeneoktatás budapesti intézményei. Terézvárosban is 50 éve, 1968. szeptember 1-jén lett zeneiskolánk VI. Kerületi Állami Zeneiskola. A 2018-19. jubileumi tanév első ünnepélyes eseményeit az elődökre való emlékezés jegyében rendeztük meg, nem mindennapi vendégek részvételével.
 
 
Az alapítóra és a névadóra emlékezés nyitó eseménye két koszorúzás volt: október 15-én Fodor Ernő sírját látogatta meg a tantestület a Fiumei úti Sírkertben, majd október 18-án a Farkasréti temetőbe, Tóth Aladár és Fischer Annie emlékművéhez vittük el az emlékezés virágait.
Igazgatónk, Magyar Margit beszédében kiemelte Fodor Ernő zenepedagógiai jelentőségét, aki elsőként alapított iskolarendszerű alapfokú zenei intézményt a felsőfokú zenetanulás előkészítésére. A második koszorúzást gazdag programmal egészítettük ki: ezeken részt vett Tóth Aladár családjának több tagja is. Különösen nagy öröm volt, hogy meghívásunkat elfogadta Tóth Aladár lánya, Maria Reichardt asszony is, férjével, Christian Reichardttal együtt.
Tóth Aladárra emlékező műsorunk fő eseménye az a beszélgetés volt, amelynek három résztvevője - Maria Reichardt, Vásáry Tamás zongoraművész-karmester és Karczag Márton, a Magyar Állami Operaház főemléktárosa - más-más módon ugyan, de szorosan kötődik Tóth Aladár emlékéhez.
 
„Nagyon mélyre futnak a gyökerek, szerencsére gondozottak is, ezért gyönyörű lombos a fa – így értékelte beszédében Ember Csaba az iskolánk elmúlt néhány évét bemutató filmet. – Hiszem, hogy még sok száz évig tud gyönyörűen működni. Közösséget teremt és összekovácsol, azzal, hogy a közös emlékekre és a közös ősökre figyel, akik megteremtették az alapokat. Mindezzel egyúttal a jövőbe is mutat.”
Zeneiskolánk szakmai munkájának elismeréseképpen Ember Csaba az MZMSZ díszoklevelét adta át Magyar Margit igazgatónak, Kodály Zoltán szavaival kísérve: „Ha a gyermekkel sikerül megszerettetni a zenét, egész életére kincset adunk neki, de nemcsak neki, hanem az egész közösségnek.”

Bővebben...

X. Bösendorfer koncert az Alma materben

Sorozatunkban következő alkalommal Szokolay Ádám Zsolt zongorahangversenyét hallhatja a közönség, 2018. december 17-én, hétfőn  17.30 órakor, a Fodor-teremben. A koncert műsora itt tekinthető meg. Az est házigazdája: Eckhardt Gábor.

A belépés ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várunk!

 

 

 

Miért szeretem a hangszerem?

 

Zeneismeret órarendek

 

Hírmondó archívum

 

Hallgass zenét, olvass róla!

 

Fórumozz, kérdezz tőlünk!